♥ erti persahabatan ♥


ahlan wasahlan....wamarhaban bikum..:) hye semua ..iffah nak cerita tentang sahabat..dak laa tadi iffah online facebook iffah hehe pastu iffah check list  friend request tuu..pastu iffah tekan dekat friend request "one"..owh kak syazana rupa2nya..pastu iffah usha2 la dia punya wall kan..pastu iffah ternampak satu video nie..pastu iffah teringin nak tengok kan pastu iffah tekanla kat video tuu nee...♥..taw takk video tuu form 4 tahun nie buat dekat seorang akhi nie yang nak pergi ke MTD dah..sedeh video tuu mereka kehilangan orang yang rapat dengan diorang huhuhu...orang bertuah tuu namanya Abdul Muhaimin bertuah betul dia ada kawan2 yang ingat kat dya selalu huhuhu..



oh yaa..nie iffah nak share tentang entry tentang sahabat okey :)

ini tentang SAHABA
“Seandainya engkau bertemu seorang kawan yang sanggup bersusah atas nama kesetiaan, mendahulukan atas nama kebajikan, menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran, menegur kelemahanmu atas nama kebaikan, memendam rasa terkilan demi menjaga perasaan, ketahuilah bahawa dia bukanlah seorang kawan tetapi seorang saudara & sahabat sejati yang sukar di cari ganti…” -Pakar Diari Hati-

Rasulullah saw pernah berpesan: “Agama seseorang itu terletak di atas agama atau jalan yang dipilih oleh rakannya”. Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dalam memilih siapa yang harus dijadikan sahabat.
Apakah ciri-ciri sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut :

  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.
  • Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu.
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu.
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu.
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

TUHAN aturkn antara kita 1 pertemuan ditetapkn 2 hati. Dalam 2 hati diberikn 3 rasa :SAYANG, KASIH & KASIHAN. Dalam 3 rasa itu dselitkn 4 tujuan:BERKENALAN, BERTEMAN, BERKAWAN, & BERSAMA. Dalam 4 prkara itu tersembunyi 5 perkataan, iaitu:TEMAN BAIK SELALU DI SISI. Dalam 5 prkataan itu trsmbunyi 6 impian iaitu :SAYANG,KEKAL,SETIA,MNGERTI,MENGHARGAI,& MENGINGATI. Dalam 6 impian itu trsimpul 7 huruf keramat iaitu :“SAHABAT”.

P/S  : Jika sahabatmu melukakan hati, lukislah di awan agar ia cepat berlalu pergi…Jika dia membuat kebaikan, pahatlah di atas batu agar ia kekal sepanjang kehidupan.

                                        


THAT'S ALL...GENG ANYWAY IFFAH XKAN LUPA PUNYA YAN IFFAH NK TAYANGKAN VIDEO YANG IFFAH TENGOK TADI TUU TERBAEK

VIDEO ni akhi2 & ukhti sekolah iffah yang buatkan untuk sahabat diorang ..enjoy
♥credit to:kak syazana
 


                      


tq read comment here plisz

11 comments:

aReLaN said...

bertemu dan berpisah adat manusia biasa.hehehe...

ps: salam perkenalan.thanks sudi follow my blog.u r followed back

Hanya aku said...
This comment has been removed by the author.
Hanya aku said...

yaa..betul tu :)

::WafaIrdina:: said...

sahabat umpama cermin kpd kta
jika elok peribadi sahabat, insyaAllah peribadi kta jg akan t'pelihara :)
nice entry sis!

::WafaIrdina:: said...

sahabat umpama cermin kpd kta
jika elok peribadi sahabat, insyaAllah peribadi kta jg akan t'pelihara :)
nice entry sis!

Iffah Lucky said...

shukron jazilan :)kak wafa♥
ya betul cakap kak tuu :)

Sarah Mohd Saleh said...

sahabat sangat penting dlam kehidupan kite.tanpamreka kehidupn kte agk sukar ;)

Iffah Lucky said...

betul tuu :) kak sarah tapi kan macam mna agknya hidp orng yg tiada sahabat ?

iema ツ said...

untunglah ada kawan mcm nie .. best gila :)

Nurrul said...

nice entry..
alangkah indahnya jika kita mempunyai kawan yang sejati... :)

thanks kerana sudi follow Nurrul..
Salam perkenalan :)

niesh™ said...

sahabat ialah seorang yang sentiasa bersama dengan kita walaupun semua orang lain mengutuk kita.